اصول برنامه ریزی - اصل 1
یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانشآموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.
- ساعت مطالعه روزانه:
یک دانشآموز باید با بالاترین میزان کیفیت و کمیت درطول روز مطالعه کند. (یعنی باید برای دستیابی به یک نتیجه عالی، حرفهای تلاش کنیم.)
اگر ٨ ساعت به خواب و ٤ ساعت به کارهاى متفرقه (استراحت هاى میان مطالعه ، وعده هاى غذایى و ...) اختصاص دهید، ساعت مطالعه شما باید در روزهای تعطیل 10 الی 12 ساعت و در روزهای مدرسه 5 الی 6 ساعت باشد.
(اگر برخی از روزها دیر به منزل می رسیم (مثلاً ساعت 18/00)، ساعت مطالعه کمتر خواهد بود.)
باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر ساعت مطالعه شما در این حد نیست باید تدریجی و در 2 الی 3 هفته ساعت مطالعه خود را به حد مورد نظر برسانید. حالا هم همیشه در منزل هستید.
کلیه کلاسهای غیردرسی خود را حذف کنید. یادتان باشد یک ورزشکار فقط در یک رشته ورزشی میتواند قهرمان شود.
اصول برنامه ریزی - اصل 2
یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم داوطلب را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.
- واحد زمانی مطالعه:
یکی از مهم ترین نکته ها در یادگیری مطالب درسی این است که، حداکثر یادگیری مطالب در ابتدا و انتهای هر واحد مطالعاتی صورت می گیرد بنابراین اگر واحدهای مطالعاتی شما طولانی مدت باشد، میزان یادآوری مطالب سختتر از زمانی است که واحدهای یک ساعت و نیمه را به عنوان واحدهای مطالعاتی خود انتخاب میکنید. هرچه واحدهای مطالعاتی شما کوتاهتر باشد (به شرط از بین نرفتن آهنگ مطالعه) یادآوری شما بیشتر خواهد شد.
بهترین زمانبندی برای بیشترین میزان یادآوری و یادگیری، داشتن واحدهای مطالعاتی ٧٥ دقیقه ای یا ٩٠ دقیقه ای است که به ازای هر ٧٥ دقیقه مطالعه، ١٥ دقیقه استراحت و به ازای هر ٩٠ دقیقه مطالعه، ٣٠ دقیقه استراحت پیشنهاد میشود.
اگر مدت زمانی که ذکر شد، برای مطالعه مبحث مورد نظر شما کافی نبود، میتوانید ادامه آن را در واحد بعدی مطالعه نمایید، اما واحد مطالعاتی خود را بدون استراحت، طولانی نکنید.
اصول برنامه ریزی - اصل 3
یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانشآموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.
- واحد مطالعه جبرانی:
برنامهای دقیق است و دانشآموز را به اهداف مطالعاتیاش میرساند که زمانی برای جبران اقدامات داوطلب موجود باشد تا دانشآموزان در هنگام عقب ماندن از برنامه دچار سر درگمی نشوند.
10% برنامه مطالعاتی را باید به واحد های جبرانی اختصاص دهید.
1- اگر در طول هفته نتوانستید قسمتی از برنامه را انجام دهید، آن را در واحد جبرانی مطالعه کنید.
2- اگر تمامی واحد های مطالعاتی را انجام دادید، در واحد جبرانی درس ضعیف خود را مطالعه کنید.
البته دقت داشته باشید، واحد جبرانی نباید سبب تعلل در اجرای برنامه شود. بلکه باید سبب جبران نقاط ضعف آموزشی باشد.
اصول برنامه ریزی - اصل 4
یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.
- استراحت و تفریح:
داشتن تعادل رفتاری از عوامل موفقیت رتبه های برتر سالهای گذشته است.
حتما در طول هفته یک نیم روز را به تفریح مورد علاقه خود بپردازید. برای این کار بهتر است تفریح مورد نظر خود را یادداشت کنید و همان را در برنامه لحاظ نمایید.
دانشآموزان عزیز برای ایجاد تنوع میتوانند زمان بیشتری به استراحت اختصاص دهند. (مثلاً روزانه 2 ساعت و انتهای هفته نیم روز)
به این نکته توجه داشته باشید که این کار یک عقب گرد نیست، یک دورخیز برای پرشی بلندتر در هفته آینده است.
برای این زمان از قبل برنامهریزی کنید.
(کافی است کاری انجام دهید که فضای ذهنی شما را از آزمون جدا کند.)
اصول برنامه ریزی - اصل 5
یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانشآموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.
- خواب:
در تصور بسیاری از دانشآموزان این است که باید ساعات طولانی در طول شب را درس خواند تا به موفقیت رسید.
به این نکته با توجه داتش که کم خوابی می تواند اثرات نامطلوبی به وجود بیاورد.
1- خواب وقت تلف کردن نیست! یکی از مهمترین عوامل برای تثبیت آموختههای شماست.
2- در طول شبانه روز 8– 6 ساعت بخوابید.
3- زمان خواب و بیداری شما باید حدودا ثابت باشد.
4- خواب ظهر(در صورت تمایل) 90-75 دقیقه باشد. یعنی در روزهایی که مدرسه می روید و روزهای تعطیل باید ساعت خواب و بیداری شما ثابت باشد.
5- برای خوابیدن به ذهن خود فشار نیاورید و فقط آرام در محل استراحت خود دراز بکشید.
اصول برنامه ریزی - اصل 6
یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.
- تنوع مطالعاتی:
به چند دلیل داشتن تنوع مطالعاتی در سال پیشنهاد میشود.
1- چون یادآوری در چند درس است بهتر است یادگیری هم در چند درس باشد. (هماهنگی یادآوری و یادگیری)
2- بخشهای مختلف ذهن ما مخصوص یادگیری درسهای مختلف است، وقتی درسهایی از جنس هم را در کنار هم مطالعه میکنید ، بخش مربوط خسته میشود.
(استراحت به بخشهای مختلف ذهن)
3- وقتی یک درس را در طول هفته مطالعه میکنید، مرور آن نسبت به زمانی که آن را فقط در یک روز بخوانید، بیشتر خواهد بود . (مرور بیشتر مطالب)
اصول برنامه ریزی - اصل 7
یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانشآموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.
- تعادل مطالعاتی:
یکی از دلایل موفقیت دانشآموزان در سالهای گذشته، داشتن تعادل در برنامه مطالعاتی است.
برخی از دانشآموزان ساعت مطالعه هر درس خود را تابعی از تکلیف معلم یا علاقه به درس در نظر میگیرند که کاملاً غلط است. تنها معیار برای زمان مطالعه دروس، باید موفقیت در آزمون باشد.
ساعت مطالعه در هر درس در هفته باید ابتدا بر اساس ضرایب و اهمیت دروس باشد، همچنین در برنامه باید قسمتی را به رفع نقاط ضعف اختصاص دهید تا بتوانید نتیجه دلخواه خود را در آزمون کسب کنید.
اصول برنامه ریزی - اصل 8
یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.
- ترتیب مطالعه دروس:
بهتر است حداکثر دو درس هم جنس را در کنار هم مطالعه کنید. برای مثال حداکثر دو واحد متوالی درس تمرینی را مطالعه کنید و پس از آن یک درس حفظی را مطالعه کنید. با این کار هم از خستگی ذهن جلوگیری می کنید و هم تنوع دروس به شما کمک می کند با تمرکز بیشتری مطالعه نمایید.
درسهایی که به آن ها علاقه دارید در ابتدا و انتهای برنامه مطالعه کنید. برای مثال اگر درسهایی را که به آن ها علاقه ندارید را در ابتدای برنامه قرار دهید ، اشتیاقی برای شروع برنامه نخواهید داشت. با این روش درسهای سخت وقتی مطالعه میشوند که ذهن شما به اندازهی کافی گرم شده است.
همچنین درسی را که به آن علاقه ندارید بین دو درسی که به آن ها علاقه دارید قرار دهید.
اصول برنامه ریزی - اصل ٩
یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانشآموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.
- واحد زمانی مرور:
هر روز در برنامه مطالعاتی خود زمانی را به مرور مباحث اختصاص دهید.
مرور سبب میشود تا مطالب را وارد حافظه بلند مدت خود نمایید. همچنین با مرور مطالب می توانید نقاط فراموشی خود را یافته و برای رفع آن ها بکوشید.
اصول برنامه ریزی - اصل ١٠
یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.
- برنامه ریزی واقعی:
درصورتی که برنامه واقعی و قابل انجام باشد شما می توانید با انگیزه بیشتری پیشروی نمایید.
- مثلاً اگر آخرین واحد شما 23:30-22:00 است ساعت خواب خود را 22:30 نگذارید و در برنامهریزی زمان خواب را 30 دقیقه پس از اتمام آخرین واحد قرار دهید.
- یا اگر ساعت 14 به خانه میسید شروع واحد مطالعه را 14 قرار ندهید و حداقل 30 دقیقه برای استراحت و آمادگی برای مطالعه در نظر بگیرید.
https://tizland.ir