دو شیوه مختلف برای آموزش مهارتهای اجرایی به کودکتان وجود دارد:
1_ طبیعی و غیر رسمی:
میتوانید به شکل طبیعی و به حالت غیر رسمی این کار را انجام دهید. یعنی از طریق نحوهای که به رفتار کودکتان پاسخ میدهید یا با او صحبت میکنید. و همینطور با استفاده از بازیهایی که رشد مهارتهای اجرایی مختلف را تقویت میکند.
2_ هدفمند و رسمی:
میتوانید دیدگاه هدفمندتری را انتخاب کنید و به کودکتان آموزش دهید که چگونه در کاری که تاکنون به خاطر ضعف مهارت اجرایی نمیتوانسته انجام دهد، موفق شود.
بسیاری از والدین هر 2 روش را انجام میدهند. «سکو سازی کلامی» و «بازی» هر دو راه خوبی برای جلب همکاری کودک در انجام کارهای مختلف است.
این روشها مثل این است که شما با درست کردن میلک شیک پر از میوه و ماست، انواع مواد غذایی را در برنامه غذایی کودکتان وارد میکنید. در حالیکه امکان دارد کودکتان هرگز میوه را به صورت جداگانه نخورد.
این روشها منجر به رشد مهارتهای اجرایی کودک میشود بدون اینکه هنگام انجام کارهای روزانه و کارهایی که دوست ندارد، تعارضی ایجاد شود.
همزمان با استفاده از این روشها، میتوانید یک یا دو کار معمول روزانه را که واقعاً برای هر فردی مشکل ایجاد میکند، بهعنوان هدف انتخاب کنید و مداخله خاصی را برای آموزش آن به کودکتان طراحی کنید تا او مهارت اجرایی لازم را به دست بیاورد.
تحقیقات نشان میدهند کودکانی که مادران آنها از «سکو سازی کلامی» در سن 3 سالگی برایشان استفاده کردند. مهارتهای حل مسئله و رفتار به سمت هدف بهتری را در مقایسه با همسالان خود در سن 6 سالگی پیدا کردند (این مهارتها دستهای از مهارتهای اجرایی هستند).
منظور از سکو سازی کلامی چیست؟
سکو سازی کلامی به معنای ارائه توضیحات، راهنماییها و سؤالات متناسب با سطح رشدی کودک است. در واقع به این معنا است که حمایت کافی برای موفقیت کودک ایجاد کنید.
این روش بر کمک به کودک برای فهم روابط، ایجاد ارتباط بین مفاهیم یا مرتبط کردن یادگیری جدید با دانش قبلی تأکید دارد. هر چه کودک مهارتهای بیشتری داشته باشد. بهتر میتواند الگوها را ببیند، بین مفاهیم ارتباط برقرار کند و از دانش قبلی استفاده کند.
حتی این مهارتها، پایهای را برای فراشناخت شکل میدهند که پیچیدهترین مهارت اجرایی است. و شامل استفاده از تفکر برای حل مسئله میشود.
هر چه پیشینه دانش کودک و اطلاعات جدید او با اطلاعات قبلی مرتبطتر باشد. برایش آسانتر خواهد بود که به اطلاعات گذشته دست پیدا کند. و از آن در مهارتهای مختلف مثل برنامهریزی، سازماندهی وسائل و حل مشکلات استفاده کند.