هدف: تمرین مهارت جمع کردن از طریق بازی
وسایل مورد نیاز: دو دسته کارت که هر دست شامل چهار سری کارت از 1 تا 4 با رنگهای مختلف میباشد (رنگهای دو دسته کارت یکسان است)
روش اجرا:
کارتها را به طور مساوی بین دو، سه یا چهار بازیکن (کودک) تقسیم کنید. کودکان باید کارتها را بُر بزنند، سپس کارتهایی که پشت است را نزد خود نگه دارند و کارتهایی که رو است را در یک سینی قرار دهند. باید حداقل یک کارت در سینی قرار داده شود. (اگر تنها دو بازیکن داریم، دو کارت آخر را کنار بگذارند.)
برای شروع بازی، هر بازیکن باید دو عدد از کارتهای خود را به نوبت برگرداند. اگر جمع شمارههای دو کارت پنج شود آن را کنار میگذارند. در غیر این صورت بازیکن باید یکی از کارتها را در سینی قرار دهد و به جای آن کارتی از سینی را بردارد که مجموع شمارههای آن با کارتی که در دست دارد پنج شود.
اگر هیچ یک از کارتهای سینی با کارت او مجموعش پنج نشد، بازیکن باید تا نوبت بعدی خود صبر کند، سپس دو کارت دیگر را رو کند. (در این صورت چهار کارت دارد که رو شده است.) و دستورات مرحله قبل را با چهار کارت انجام دهد.
برای تمرین جمع اعداد، از شیوههای دیگر نیز میتوانید استفاده کنید. به این ترتیب که تعدادی مهره قرمز و سفید در یک ظرف قرار دهید و از هر یک از کودکان کلاس بخواهید مثلاً پنج مهره را از ظرف به تصادف بردارند. سپس مهرههای قرمز را در یک دست و مهرههای سفید را در دست دیگر قرار دهند. (اگر همه مهرهها یک رنگ شد آن را به ظرف برگردانده و دوباره پنج مهره جدا کنند).
حال از کودک بپرسید در هر یک از دستان خود چند مهره دارد؟
در این حال پاسخهای کودکان مختلف میباشد: یک سفید و چهار قرمز، دو سفید و دو قرمز، سه سفید و دو قرمز و غیره. پس از این مرحله از کودکان بخواهید مهرهها را روی میز قرار داده و مخلوط کنند. در این صورت به تجربه در مییابند که یک و چهار میشود پنج، دو و سه میشود پنج و غیره.
این تمرین میتواند در چند جلسه انجام شود. تعداد مهرهها را میتوانید تغییر دهید و به همین ترتیب اعدادی که جمع آنها دو، سه، چهار و غیره میشود را تغییر دهید.