در حال بارگذاری ...
نوشته شده در 13 اردیبهشت 1400، ساعت 07:29

تیپ شخصیتی فرزندتان را حدس بزنید.

کارشناسان و روانشناسان معتقداند شناخت تیپ شخصیت، نشانه‌ها و علایم برون گرایی، درون گرایی و قضاوتی-ادراکی، زودتر از موارد دیگر پدیدار می‌شود. و در فرزندان خردسال حدس زدن و تعیین آنها آسان‌تر از اولویت‌های حسی-شهودی و تفکری-احساسی است.

البته هنوز هم والدینی هستند که می‌گویند از همان ابتدا اولویت‌های تفکری یا احساسی فرزندان‌شان را تشخیص داده‌اند.

همان گونه مطالعات درباره تیپ‌های شخصیتی کامل می‌شود ما نیز شروع به درک بهتری از چگونگی ابراز اولویت‌های کودکان در سال‌های اولیه زندگی شان می‌نماییم. و می‌فهمیم چگونه آنها این اولویت‌ها را در طول زمان توسعه خواهند داد.

شناخت تیپ شخصیتی برای درک رفتار بسیار حیاتی است اما کمترین اثر را در  پیشگویی رفتار دارد.

همچنان که کودکان بزرگ می‌شوند، می‌توانند با گفتن اینکه مسائل را چگونه می‌بینند به شما در درک تفاوت‌هایشان کمک کنند. و تفکراتی که پشت رفتارهایشان پنهان شده را بیان کنند، در آن صورت زمانی را برای گوش دادن به صحبت‌هایشان اختصاص دهید.

  • اولویت‌های فرزندتان را بشناسید

برون گرا یا درون گرا بودن، حسی یا شهودی بودن، تفکری یا احساسی بودن قضاوتی یا ادراکی بودن، این تیپ‌های شخصیتی اولویت‌های فرزندان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • برون گرا یا درون گرا بودن

آیا پس از آنکه فرزندتان از مدرسه می‌آید در آستانه در، با صدای بلند شروع به تعریف از وقایع سپری شده در مدرسه می‌کند؟ یا به آرامی وارد می‌شود و به سوال‌های شما با بله یا خیر جواب می‌دهد؟

بچه‌های برون گرا تقریباً حرف نگفته‌ای باقی نمی‌گذارند و کودکان درون گرا می‌گویند برای کسب انرژی مجدد پس از مدرسه باید مدتی تنها باشند.

بچه‌های برون گرا به جای تنهایی، ترجیح می‌دهند اوقات خود را با دیگران سپری کنند. امکان دارد آنها از پروژه‌های گروهی و انجام تکلیف مدرسه با دوستانشان لذت ببرند. بچه‌های درون‌گرا، حتی در سال‌های اولیه زندگیشان این توانایی را دارند که به تنهایی بازی یا مطالعه کنند.

نظر این کودکان برای جشن تولدشان این گونه است: دعوت از یک دوست صمیمی برای خوردن پیتزا، تماشای یک فیلم سینمایی یا شب در خانه کسی خوابیدن.

  • حسی-شهودی

کودکان حسی، اصل عمل هستند تا زمانی که تجربه مستقیم به وسیله‌ای دارند در نظر آنها این امر کاملاً حقیقت دارد. این کودکان تمایل دارند دقیق باشند، به درستی امر اهمیت می‌دهند و به حقایق ایمان دارند.

اگر پدری به دختر حسی‌اش بگوید که 10 دقیقه دیر سر میز شام حاضر شده است او احتمالاً پاسخ خواهد داد که فقط 9 دقیقه دیر کرده است.

بچه‌های شهودی اغلب تکالیف مدرسه‌ای را ترجیح می‌دهد که به آنها اجازه می‌دهد به اصل خود رجوع کنند. مثل سرودن یک شعر، خلق یک بازی یا طراحی یک نمایش امکان دارد کودکان شهودی از زمان کنونی خود آگاهی نداشته باشند. روزشان را شبیه یک پروفسور فراموش کار سپری کنند.

  • تفکری-احساسی

کودکان تفکری سوال‌های بسیاری از چگونگی و چرایی مسائل می‌پرسند آنها می‌خواهند دلیلی را که پشت هر سوال یا تقاضایی نهفته شده است را بدانند. و تمایل به منطقی که پشت هر عملکردی موجود است، ندارند.

معلمان می‌توانند از طریق قوانین عادلانه و نتایج منطقی بی‌طرفانه به کودک تفکری، احترام بگذارند. نه اینکه کارهای مورد علاقه‌شان را انجام دهند یا نسبت به رفتارهایشان آگاه باشند. این گونه کودکان با رقابت و رسیدن به یک دستاورد جدید انگیزه می‌گیرند. و مایل‌اند عملکرد خود را با استاندارد معتبر و موفقیت‌هایشان بسنجند.

کودکان تفکری مایلند عشق خود را با انجام کارهای دقیق و مسؤلیت پذیری شان دهند به جای آنکه در این خصوص صحبت‌های احساسی با والدین خود داشته باشند.

  • قضاوتی-ادراکی

کودکان قضاوتی برای اینکه احساس امنیت کنند به نظم، محدودیت‌ها و امور جاری روزمره نیازمندند. این گونه کودکان ممکن است هنگامی که از خواب بیدار می‌شوند برنامه آن روزشان را از والدینشان بپرسند.

آنها دوست دارند بدانند که در انتظار چه هستند و چه زمانی باید انتظار بکشند، انعطاف پذیری برای یک کودک قضاوتی دشوار است.

کودکان ادراکی از نعمت زندگی در لحظه بهره‌منداند و اگر هر موردی پیش آید از آن لذت می‌برند به طور طبیعی لذت می‌برند. به طور طبیعی و ذاتی هر وسیله جدید را امتحان می‌کنند و با امور غیرمنتظره به سرعت سازگار و همراه می‌شوند.

ادراکی‌ها، کار و بازی را در هم می‌آمیزند و تلاش می‌کنند کارشان سرگرم کننده باشد. هر کودکی با ویژگی خاص نیاز به توجهاتی ویژه دارد.

https://pzf.ir

تیپ شخصیتی فرزندتان را حدس بزنید.

ویراستار مدرسه
عمومی
13 اردیبهشت 1400۲۰ دقیقه مطالعه

کارشناسان و روانشناسان معتقداند شناخت تیپ شخصیت، نشانه‌ها و علایم برون گرایی، درون گرایی و قضاوتی-ادراکی، زودتر از موارد دیگر پدیدار می‌شود. و در فرزندان خردسال حدس زدن و تعیین آنها آسان‌تر از اولویت‌های حسی-شهودی و تفکری-احساسی است.

البته هنوز هم والدینی هستند که می‌گویند از همان ابتدا اولویت‌های تفکری یا احساسی فرزندان‌شان را تشخیص داده‌اند.

همان گونه مطالعات درباره تیپ‌های شخصیتی کامل می‌شود ما نیز شروع به درک بهتری از چگونگی ابراز اولویت‌های کودکان در سال‌های اولیه زندگی شان می‌نماییم. و می‌فهمیم چگونه آنها این اولویت‌ها را در طول زمان توسعه خواهند داد.

شناخت تیپ شخصیتی برای درک رفتار بسیار حیاتی است اما کمترین اثر را در  پیشگویی رفتار دارد.

همچنان که کودکان بزرگ می‌شوند، می‌توانند با گفتن اینکه مسائل را چگونه می‌بینند به شما در درک تفاوت‌هایشان کمک کنند. و تفکراتی که پشت رفتارهایشان پنهان شده را بیان کنند، در آن صورت زمانی را برای گوش دادن به صحبت‌هایشان اختصاص دهید.

  • اولویت‌های فرزندتان را بشناسید

برون گرا یا درون گرا بودن، حسی یا شهودی بودن، تفکری یا احساسی بودن قضاوتی یا ادراکی بودن، این تیپ‌های شخصیتی اولویت‌های فرزندان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • برون گرا یا درون گرا بودن

آیا پس از آنکه فرزندتان از مدرسه می‌آید در آستانه در، با صدای بلند شروع به تعریف از وقایع سپری شده در مدرسه می‌کند؟ یا به آرامی وارد می‌شود و به سوال‌های شما با بله یا خیر جواب می‌دهد؟

بچه‌های برون گرا تقریباً حرف نگفته‌ای باقی نمی‌گذارند و کودکان درون گرا می‌گویند برای کسب انرژی مجدد پس از مدرسه باید مدتی تنها باشند.

بچه‌های برون گرا به جای تنهایی، ترجیح می‌دهند اوقات خود را با دیگران سپری کنند. امکان دارد آنها از پروژه‌های گروهی و انجام تکلیف مدرسه با دوستانشان لذت ببرند. بچه‌های درون‌گرا، حتی در سال‌های اولیه زندگیشان این توانایی را دارند که به تنهایی بازی یا مطالعه کنند.

نظر این کودکان برای جشن تولدشان این گونه است: دعوت از یک دوست صمیمی برای خوردن پیتزا، تماشای یک فیلم سینمایی یا شب در خانه کسی خوابیدن.

  • حسی-شهودی

کودکان حسی، اصل عمل هستند تا زمانی که تجربه مستقیم به وسیله‌ای دارند در نظر آنها این امر کاملاً حقیقت دارد. این کودکان تمایل دارند دقیق باشند، به درستی امر اهمیت می‌دهند و به حقایق ایمان دارند.

اگر پدری به دختر حسی‌اش بگوید که 10 دقیقه دیر سر میز شام حاضر شده است او احتمالاً پاسخ خواهد داد که فقط 9 دقیقه دیر کرده است.

بچه‌های شهودی اغلب تکالیف مدرسه‌ای را ترجیح می‌دهد که به آنها اجازه می‌دهد به اصل خود رجوع کنند. مثل سرودن یک شعر، خلق یک بازی یا طراحی یک نمایش امکان دارد کودکان شهودی از زمان کنونی خود آگاهی نداشته باشند. روزشان را شبیه یک پروفسور فراموش کار سپری کنند.

  • تفکری-احساسی

کودکان تفکری سوال‌های بسیاری از چگونگی و چرایی مسائل می‌پرسند آنها می‌خواهند دلیلی را که پشت هر سوال یا تقاضایی نهفته شده است را بدانند. و تمایل به منطقی که پشت هر عملکردی موجود است، ندارند.

معلمان می‌توانند از طریق قوانین عادلانه و نتایج منطقی بی‌طرفانه به کودک تفکری، احترام بگذارند. نه اینکه کارهای مورد علاقه‌شان را انجام دهند یا نسبت به رفتارهایشان آگاه باشند. این گونه کودکان با رقابت و رسیدن به یک دستاورد جدید انگیزه می‌گیرند. و مایل‌اند عملکرد خود را با استاندارد معتبر و موفقیت‌هایشان بسنجند.

کودکان تفکری مایلند عشق خود را با انجام کارهای دقیق و مسؤلیت پذیری شان دهند به جای آنکه در این خصوص صحبت‌های احساسی با والدین خود داشته باشند.

  • قضاوتی-ادراکی

کودکان قضاوتی برای اینکه احساس امنیت کنند به نظم، محدودیت‌ها و امور جاری روزمره نیازمندند. این گونه کودکان ممکن است هنگامی که از خواب بیدار می‌شوند برنامه آن روزشان را از والدینشان بپرسند.

آنها دوست دارند بدانند که در انتظار چه هستند و چه زمانی باید انتظار بکشند، انعطاف پذیری برای یک کودک قضاوتی دشوار است.

کودکان ادراکی از نعمت زندگی در لحظه بهره‌منداند و اگر هر موردی پیش آید از آن لذت می‌برند به طور طبیعی لذت می‌برند. به طور طبیعی و ذاتی هر وسیله جدید را امتحان می‌کنند و با امور غیرمنتظره به سرعت سازگار و همراه می‌شوند.

ادراکی‌ها، کار و بازی را در هم می‌آمیزند و تلاش می‌کنند کارشان سرگرم کننده باشد. هر کودکی با ویژگی خاص نیاز به توجهاتی ویژه دارد.

https://pzf.ir